مجله ای برای شما

بروزترین مطالب سراسر جهان جلوی چشمان شماست

مجله ای برای شما

بروزترین مطالب سراسر جهان جلوی چشمان شماست

بروزترین مطالب سراسر جهان جلوی چشمان شماست. این نطالب را از دست ندهید!

فارکس (Forex) واژه مرکبی است که از عبارت foreign currency and exchange آمده است. Foreign Exchange به فرآیند تغییر یک ارز به ارز دیگر به دلایل مختلف گفته می‌شود که از جمله آنها می‌توان تجارت، ترید (معامله) یا گردشگری را نام برد.

بر طبق گزارش اخیر که هر سه سال یکبار از جانب Bank for International Settlements (بانک بنگاه‌های بین‌المللی) منتشر می‌شود، حجم ترید روزانه فارکس به طور متوسط ۵.۱ تریلیون دلار بوده است.

در زیر نکات مهم در مورد این بازار را بررسی می‌کنیم:

  • فارکس یک بازار جهانی برای مبادله ارز‌های ملی در برابر یکدیگر است.
  • به دلیل دسترسی جهانی به ترید، تجارت و امور مالی، بازار فارکس تبدیل به بزرگ‌ترین بازار دارایی جهان شده است که دارای بیش‌ترین حجم نقدینگی است.
  • ارز‌ها در برابر یکدیگر به صورت جفت‌ارز ترید می‌شوند که به عنوان مثال می‌توان یورو/دلار را نام برد که با نماد EUR/USD نشان داده می‌شود.
  • بازار فارکس به صورت بازار‌های نقدی و هم‌چنین شاخص‌ها و سهام‌ها، قراردادهای آتی (Futures)، اختیارات (Options) و بازار سواپ (Swap) وجود دارد.
  • مشارکت کنندگان در این بازار، از فارکس برای محافظت در برابر ارز بین‌المللی و نسبت ریسک به سود استفاده می‌کنند تا به سرمایه‌گذاری در رویداد‌های ژئوپلیتیکال بپردازند و هم‌چنین به متنوع سازی سبد کالای خود بپردازند.

در ویدیوی زیر، ماهیت فارکس به زبانی بسیار ساده توضیح داده شده است.

 

سرمایه گذاری در بازار فارکس

بازار فارکس جایی است که ارز‌های مختلف در آن ترید می‌شود. ارز‌ها برای اکثر مردم جهان مهم هستند، خواه این افراد چنین قضیه ای را تشخیص داده باشند یا نه؛ زیرا به منظور انجام ترید و تجارت خارجی باید ارز‌ها مبادله شوند.

اگر شما در ایالات متحده زندگی می‌کنید و می‌خواهید از فرانسه پنیر بخرید، هم شما و هم شرکتی که پنیر را از آن می‌خرید، مجبور به انجام معامله با یورو هستند. این یعنی که وارد‌کننده آمریکایی مجبور به مبادله ارزش معادل دلار با یورو می‌باشد.

در مورد مسافرت هم قضیه همین است. یک گردشگر فرانسوی در مصر نمی‌تواند برای دیدن اهرام مصر یورو پرداخت کند؛ زیرا این ارز به صورت محلی در مصر پذیرفته نمی‌شود. بنابراین این توریست مجبور به مبادله یورو با ارز محلی یعنی پوند مصر به نرخ روز است.

یک جنبه منحصر به فرد در مورد سرمایه گذاری در بازار فارکس این است که بازاری مرکزی برای مبادله وجود ندارد، بلکه معامله ارز به صورت الکترونیک و در خارج از صرافی انجام می‌شود و این یعنی که همه این تراکنش‌ها از طریق شبکه‌های کامپیوتری بین تریدر‌های سراسر جهان روی می‌دهد و پای یک صرافی متمرکز در میان نیست.

بازار فارکس ۲۴ ساعته در ۵ روز هفته در دسترس است و ارز‌ها به صورت جهانی در مراکز مالی برجسته لندن، نیویورک، توکیو، زوریخ، فرانکفورت، هنگ کنگ، سنگاپور، پاریس و سیدنی و تقریبا در هر ناحیه زمانی معامله می‌شوند. در نتیجه بازار فارکس در هر زمان از روز می‌تواند شدیدا فعال باشد و قیمت‌ها دائما در حال تغییر هستند.

تاریخچه ای مختصر در مورد فارکس

بر خلاف بازار بورس که ریشه آن به قرن‌ها پیش برمی‌گردد، بازار فارکس به شکلی که امروزه مشاهده می‌کنیم، بازار واقعا جدیدی است.

البته اگر به شیوه‌ای بنیادی به این بازار نگاه کنیم و این که مردم برای مزیت مالی یک ارز را به ارز دیگری تبدیل می‌کنند، می‌توانیم بگوییم که فارکس از زمانی که ملت‌ها شروع به ضرب سکه کرده اند، موجود بوده است. اما بازار‌های مدرن فارکس، اختراعاتی مدرن هستند.

بعد از توافق Bretton Woods در سال ۱۹۷۱، اجازه داده شد که ارز‌های برجسته بیشتری آزادانه در برابر یکدیگر جریان داشته باشند. ارزش ارز‌ها متفاوت است و این نیاز به سرویس‌های مبادله ارز خارجی و ترید را فراهم می‌کند.

بانک‌های مالی و سرمایه‌گذاری، اکثرا ترید را در بازار‌های فارکس به خاطر مشتریان خود انجام می‌دهند. اما موقعیت‌های سرمایه‌گذاری برای ترید یک ارز در برابر ارز دیگر نیز برای سرمایه‌گذاران خاص و حرفه‌ای وجود دارد.

بازار نقدی و قراردادهای آتی و تحویل آتی  در سرمایه گذاری

در واقع سه روش برای ترید فارکس در موسسات، سازمان‌ها و در میان افراد وجود دارد که بازار‌های نقدی (Spot)، بازارهای آتی (Futures) و تحویل آتی نامیده می‌شوند.

ترید فارکس در بازار نقدی همیشه بزرگ‌ترین بوده است؛ زیرا این دارایی در واقع زیربنایی است که بازار‌های آتی و تحویل آتی نیز بر آن متمرکز هستند.

در گذشته، بازار آتی محبوب ترین مسیر برای سرمایه گذاری بود زیرا مدت زمان طولانی‌تری برای سرمایه گذاران شخصی موجود بود. اما با ظهور ترید الکترونیک و بروکر‌های متعدد فارکس، بازار نقدی شاهد خیزش عظیمی‌ در فعالیت خود بود و اکنون از بازار آتی نیز پیش‌تر رفته که زمانی بازار مورد علاقه سرمایه گذاران و سفته بازان بود.

وقتی صحبت از بازار فارکس می‌شود، معمولا بازار نقدی مدنظر است. بازار‌های آتی و تحویل آتی بیشتر مورد علاقه شرکت‌هایی هستند که نیازمند محافظت در برابر ریسک مبادله خارجی در تاریخ خاصی در آینده اند.

به طور تخصصی‌تر، بازار نقدی جایی است که ارز‌ها بر طبق قیمت حال حاضر خرید و فروش می‌شوند. این قیمت توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و این، انعکاس‌دهنده چیز‌های زیادی است که از جمله آنها می‌توان به نرخ سود حال حاضر، عملکرد اقتصادی، احساس به نسبت موقعیت‌های سیاسی در حال جریان (هم محلی و هم بین‌المللی) و هم‌چنین درک عملکرد آینده یک ارز در برابر ارز دیگر اشاره کرد.

وقتی که یک معامله نهایی می‌شود، به عنوان spot deal شناخته می‌شود. این یک تراکنش دوجانبه است که از طریق آن، یکی از طرفین مقداری از ارز توافق شده را به طرف دیگر منتقل می‌کند و مقدار مشخصی از ارز مقابل را در نرخ توافق شده دریافت می‌کند. بعد از این که پوزیشن (معامله باز) بسته شد، تصفیه به صورت نقدی صورت می‌گیرد.

اگرچه بازار نقدی در حال حاضر این چنین شناخته شده که با تراکنش‌های حال حاضر ارتباط دارد نه آینده، اما این ترید‌ها در واقع دو روز برای تصفیه زمان می‌برند.

بر خلاف بازار نقدی، بازار‌های آتی و تحویل آتی به ترید ارز‌های واقعی نمی‌پردازند. در عوض آنها به صورت قرارداد‌هایی معامله می‌شوند که ارائه‌دهنده مطالبه یک ارز خاص، یک قیمت خاص برای هر واحد و یک تاریخ تصفیه در آینده است.

در بازار تحویل آتی، قرارداد‌ها در خارج از صرافی‌ها بین طرفین خرید و فروش می‌شوند و این طرفین شرایط توافق را بین خودشان تعیین می‌کنند

منبع

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی