مجله ای برای شما

بروزترین مطالب سراسر جهان جلوی چشمان شماست

مجله ای برای شما

بروزترین مطالب سراسر جهان جلوی چشمان شماست

بروزترین مطالب سراسر جهان جلوی چشمان شماست. این نطالب را از دست ندهید!

انواع وضعیت نماد ها در بورس چیست؟

چهارشنبه, ۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ۰۴:۱۴ ب.ظ

مجاز مسدود بورس

افرادی که به تازگی وارد بازار بورس می‌شوند و قصد انجام معاملات را دارند، معمولا با تمام اصطلاحات و فوت‌وفن‌های بورسی آشنایی ندارند. حتی ممکن است افرادی بدون دانستن پایه‌ای‌ترین مفاهیم بورسی به این عرصه وارد شده باشند. یکی از این مفاهیم، وضعیت نماد ها در بورس است که پیش از هرچیزی باید با آن آشنا شوید. اهمیت این موضوع به جهت آگاهی از وضعیت قابل معامله بودن یا نبودن یک سهام است. گاه امکان دارد بعضی از سهم‌ها در بازارهای بورسی در هر زمانی قابل معامله نباشند و اصطلاحا وضعیت آن‌ها از مجاز به غیرمجاز تغییر پیدا کرده باشد. در بازارهای بورسی همچنین وضعیت‌های مشابه دیگری وجود دارند که برای اطلاع از آن‌ها باید نماد مربوط به هر یک را بشناسید. در این مقاله سعی کرده‌ایم با زبان ساده‌ای انواع وضعیت نماد ها در بورس را برای سرمایه گذاران تازه‌کار شرح دهیم.

فهرست مطالب

چرا وضعیت نماد های بورس دچار تغییر می‌شود؟

همه بازارها می‌توانند دوره‌هایی از توقف را تجربه کنند؛ اما میزان آسیبی که از این توقف به بازارهای معاملاتی وارد می‌شود، کاملا به میزان اطمینان حاکم بر فضای بازار بستگی دارد. به عبارت ساده‌تر، اگر به میزان کافی شفافیت و اطلاع رسانی بر بازارهای معاملاتی حاکم باشد، توقف معاملات یک امر منطقی نخواهد بود؛ در حالی که با کاهش میزان اطمینان بازار، سهام به حالت توقف درآمده و میزان نقدشوندگی آن‌ها کم می‌شود. حال برای آگاهی از توقف نمادهای بازار بورس باید با وضعیت نماد شرکت ‌ها آشنایی داشته باشید. این وضعیت‌ها ۵ دسته مختلف را شامل می‌شوند که اطلاع از آن‌ها بسیار کارآمد و ضروری است. در ادامه انواع وضعیت در نمادهای بورس را به شما معرفی کرده و درباره هرکدام، توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

وضعیت مجاز در بورس

زمانی که وضعیت نماد ها در بورس به حالت مجاز دربیاید، کلیه معاملات به روال قبلی خود انجام خواهند شد و افراد می‌توانند بدون هیچ محدودیتی، سهام خود را خرید و فروش کنند.

وضعیت مجاز در بورس

وضعیت محفوظ در بورس

وضعیت محفوظ در بورس، حالتی است که نماد قصد دارد پس از یک دوره ممنوعیت به حالت مجاز تغییر پیدا کند. در واقع وضعیت محفوظ، یک وضعیت قبل از مجاز شدن و بازگشایی مجدد معاملات در بازار سهام است. همچنین این وضعیت را با نام پیش‌گشایش، در بازارهای بورسی می‌شناسند. در وضعیت محفوظ بورسی، افراد می‌توانند سفارش‌هایی را برای انجام معاملات ثبت کنند؛ اما خرید و فروش تا زمان مجاز شدن وضعیت نمادهای بورس امکان پذیر نخواهد بود. در این حالت، سفارش‌های ثبت شده کاربران بورسی وارد صف‌های خرید و فروش می‌شوند و بلافاصله ۳۰ دقیقه پس از تغییر وضعیت محفوظ به وضعیت مجاز، سفارشات قرار گرفته در این صف به حالت قابل معامله درمی‌آیند.

مجاز مسدود در بورس

وضعیت مجاز مسدود یا مجاز متوقف در آموزش بورس به این صورن تعریف می‌شود که در آن بازار بورسی نمی‌توان هیچ اقدامی در جهت خرید و فروش سهام انجام داد. در این وضعیت، حتی ثبت سفارش‌ها غیر ممکن است. زمانی بازارهای معاملاتی وارد این وضعیت می‌شوند که توسط یکی از دلایل توقف نمادها مسدود شده باشند. در چنین وضعیتی انجام معاملات مجاز است؛ اما به دلایل رخ داده، مالکین سهام و کاربران بورسی به شکل موقتی از ثبت سفارش و انجام معاملات محروم هستند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی