مجله ای برای شما

بروزترین مطالب سراسر جهان جلوی چشمان شماست

مجله ای برای شما

بروزترین مطالب سراسر جهان جلوی چشمان شماست

بروزترین مطالب سراسر جهان جلوی چشمان شماست. این نطالب را از دست ندهید!

نکات کاربردی بازسازی سقف شیروانی ویلا

يكشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۷:۵۹ ب.ظ

انواع سقف های شیروانی ویلا

در زمان ساخت و یا بازسازی یک سازه چیزی که انتخاب آن ممکن است شما را بیشتر به چالش بکشد، انتخاب سقف می باشد. همان گونه که می‌دانید وظیفه سقف به حفاظت از خانه و ساکنین در برابر عواملی چون باد، باران، عناصر خارجی و … ختم نمی‌شود و قدری بیشتر از آن چیزی که به نظر می آید در ساختار و حتی ظاهر ساختمان نقش دارد. سقف‌ها می‌توانند فضای قابل استفاده بیشتری در اختیارتان قرار بدهند و در راستای صرفه‌ جویی در مصرف انرژی بسیار تاثیر گذار باشند. سقف‌ های شیبدار نوعی از سقف‌ها هستند که به خاطر ظاهر زیبایی که دارند، همچنین کمک به سرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی بنای سازه محبوب می‌باشند. اما باید دانست که هر سقفی مناسب شرایط جوی خاصی می‌باشد. از همین رو بر آن شدیم تا انواع سقف شیبدار را به همراه مزایا و معایب آن به شما معرفی کنیم.

وزن هر سقف به متریال مصرفی در آن ارتباط دارد زیرا مصالح مصرفی در هر گونه سقف متفاوت بوده و هر کدام از مصالح وزن مختص به خود را دارند.به علاوه بار هر کدام از آن ها باید توسط مهندس ها و متخصصان مشخص شده

و در محاسبات سازه ای ساختمان درج گردد. درصورتی که در حال بازسازی ساختمان و یا فقط سقف هستید، باید دقت داشته باشید.

که وزن سقف جدید نسبت به نوع کهنه آن بیشتر نشود .که درغیر این صورت مبتلا مشکل می شود و امکان دارد.هزینه زیادی را برای جایگزین کردن سقف جدید متحمل شوید.

بی گمان سقف ها سالیانه احتیاج به مراقبت دارند و چه تو ساختمان و چه بیرون متعلق به ها باید چک شوند و عیب های احتمالی مانند شاسی کشی آهن رفع گردند.

وانگهی برای محافظت از سقف ها و یا زیباتر ساختن آن ها در درون ساختمان می توان از  گونه ها سقف کاذب کاربرد نمود.

نکات کاربردی بازسازی سقف شیروانی‌

 

سقف های شیبدار و شیروانی به صورتی طراحی می شوند که چشم انداز بسیار زیبایی را برای مالک و محیط اطراف ایجاد کنند. اما علاوه بر زیبایی ظاهری دیگر مزایای این سبک طراحی چیست؟

در کنار زیبایی یکی از اصلی ترین مزایای طراحی سقف های شیروانی ماندگاری است. این سبک طراحی در شرایط متنوع جغرافیایی مقاومت بالایی دارد و البته در برابر نفوذ آب بسیار قوی و محکم است. در فصل زمستان و در برابر بارش سنگین برف همچون دیگر سقف ها نیازی به برف روبی ندارد. همچنین در برابر حوادثی چون آتش سوزی و یا زلزله مقاوم است.

در نتیجه بعد از نکات کاربردی بازسازی سقف شیروانی می توان گفت در صورتی که محاسبات دقیق برای شیب سقف انجام شود، سبک سقف های شیروانی را می توان بسیار مقاوم و مستحکم دانست. با توضیحی تخصصی تر باید خاطر نشان کرد که سقف شیروانی ،شیروانی بر روی خرپا بنا می شود. خرپا بر دو نوع چوبی و فلزی ساخته می شود در نتیجه باید حتما به انتخاب نوع دقیق خرپا نیز توجه داشت که همه این موارد بعد از مشورت با متخصصین و مهندسین برای شما روشن خواهد شد.

سقف شیروانی استاندارد باید بتواند با بیشترین میزان بارش و وزش باد سنجیده شود و مورد آزمون قرار گیرد زیرا رعایت نکردن استانداردها در مصالح مورد استفاده و یا در هنگام اجرا هزینه های سنگین مرمت و بازسازی در پی خواهد داشت.

‌1. معرفی و بررسی انواع سقف شیبدار تک‌ بر :

سقف تک بر یا ( Sloping Roof ) تنها یک ضلع دارد. پانل شیبداری که به یک دیوار بلند متصل شده است. می‌توانید آن را به عنوان یک سقف شیروانی در ذهن خود مجسم کنید که از وسط به دو نیم تقسیم شده است یا یک سقف مسطح که زاویه‌ای ٤٥‌ درجه به خود گرفته است. این نوع سقف‌ها را می‌توان اغلب بر روی بخش‌ های جانبی ساختمان از قبیل تراس و آلونک یافت. با این اوصاف، امروزه شاهد استفاده از این گونه سقف‌ها بر بام عمارات مدرن‌تر هستیم.

مواد و مصالح قابل استفاده در سقف شیبدار تک بر :

به خاطر شیب تند این‌گونه سقف‌ها چاره‌ای نداریم جز آن که پوشش‌های لاستیکی را از لیست مواد قابل استفاده بر روی بام‌های شیبدار تک‌ بر خط بزنیم. برای شیک و ساده جلوه‌دادن این سقف‌ها می‌توان به جای شینگل و موزائیک از درز جوش‌های ایستا (Standing Seam) بر روی این سقف‌ها استفاده کرد. به علاوه می‌توان برای رعایت موازین سازگاری با محیط زیست و به خود‌کفایی رساندن ساختمان در مقوله انرژی، پانل‌های جذب نور خورشید PV بر روی آن نصب نمود.

مزایا و معایب سقف شیبدار تک بر :

— سوار کردن سقف شیبدار تک‌بر، بر فراز ساختمان کار ساده‌ای‌ست.

— در مقایسه با سایر سقف‌ها به مواد و مصالح کمتری نیاز است.

— شیب تند این سقف‌ها کمک می‌کند تا برف و باران سریع و راحت از روی‌آنها سرازیر شود و در نتیجه سقف شیبدار تک‌بر گزینه‌ای ایده‌آل برای مناطق برفی و بارانی محسوب می‌شود.

— می‌توان برای زیباتر جلوه‌دادن نمای ظاهری ساختمان و ارتقا بخشیدن ارزش‌های معماری بنا از این سبک طراحی بهره گرفت.

— چنانچه شیب بام بیش از حد باشد، سقف بسیار کوتاه خواهد شد.

— ساختمان‌هایی که در مناطق بادگیر و طوفان‌خیز واقع شده‌اند، اگر فقط از سقف شیبدار تک‌بر استفاده کنند با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد.

بام شیبدار چهار‌بر یا ( Mansard Roof ) که با نام سقف فرانسوی شناخته می‌شود، شامل ٤‌پانل است که شیب دو تا از پانل‌ها دو‌برابر شیب دو پانل دیگر است و از به‌هم پیوستن‌شان سقفی با شیب ملایم پدید می‌آید.

— فضای بسیار بیشتری در اختیار سکنه منزل قرار می‌دهد تا از آن به عنوان اتاق زیر شیروانی یا بالا‌خانه استفاده کنند. به علاوه سبک و سیاق طراحی این نوع از سقف‌ها به گونه‌ای‌ست که می‌توان آن را باز گذاشت یا به‌هم متصل ساخت و با نصب یک پنجره زیر شیروانی زیبایی و نمای ساختمان را دو‌چندان کرد.

— این نوع از سقف‌ها برای افرادی که قصد دارند در آینده بخش‌های جدیدی را به ساختمان خود اضافه کنند، انتخاب شایسته و بسیار مناسبی به شمار می‌رود. ( در وهله نخست خانه خود را طراحی نموده و بنا کنید، برای شروع کار می‌توانید به اجرای سقف‌های شیبدار چهار‌بر و ساده بسنده کنید و در آینده یک اتاق یا پنجره زیر شیروانی به ساختمان‌تان بیفزایید. در این صورت با یک تیر دو نشان را می‌زنید.‌هم ارزش و بهای ملک خود را بالا می‌برید،‌هم به صاحب‌خانه فرصت می‌دهید تا به میل خود و متناسب با نیازهایش ساختار بنا را تغییر دهند.)

معایب سقف شیبدار چهار‌بر :

بخشی از سقف که شیب ملایمی دارد در برابر بارش سنگین برف آسیب‌پذیر بوده و نمی‌تواند تاب آورد. هزینه طراحی و اجرای چنین سقف‌هایی در قیاس با سایر سقف‌های قدیمی بسیار بیشتر خواهد بود. چراکه ریزه‌کاری و آرایه‌های بیشتری در آن‌ها نقش بسته است. با این حال فضای بیشتری که در اختیار ساکنین قرار می‌دهد و جلوه زیبایی که به نمای ساختمان می‌بخشد، گران‌تر بودن آن را تا حد زیادی جبران می‌کند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۲/۱۸
شاه پسند عتذتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی