مجله ای برای شما

بروزترین مطالب سراسر جهان جلوی چشمان شماست

مجله ای برای شما

بروزترین مطالب سراسر جهان جلوی چشمان شماست

بروزترین مطالب سراسر جهان جلوی چشمان شماست. این نطالب را از دست ندهید!

اجرای سقف بدون آویز یا گرده ماهی چگونه است؟

چهارشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۱:۳۴ ب.ظ

آویز سقف، قسمتی از تیر در زیر سقف ساختمان است که در اجرای انواع سازه با ارتفاع‌های متفاوت با مصالح فولادی و بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال آویز تیربتنی چیست؟ آویز تیربتنی به ارتفاعی از تیر گفته می‌شود که از زیر سقف طبقه بیرون زده و نمایان است. اصولا در یک سازه بتنی با ارتفاع سقف ۳۰ سانتی‌متر پس از طراحی به ارتفاع ۴۰ سانتی‌متری خواهیم رسید که ۱۰ سانتی‌متر از آن به بیرون زده‌ می‌شود که این ۱۰ سانتی‌متر در حقیقت آویز تیر است.

اصولا کارفرماها در رابطه با اجرای سقف ساختمان‌ها با وجود آویز تیر دو راه را برای انتخاب اجرای سقف در پیش رو دارند. اول این‌که می‌توانند در زیر آویز تیر، سقف کاذب نصب کنند و دوم این‌که سقف کاذب نصب نگردد و بیرون‌زدگی‌های آویز در طبقات مشخص باشد.

سقف بدون آویز

 

اجرای سقف بدون آویز یا گرده ماهی

برای پنهان‌کردن آویز تیر اصولا از سه روش استفاده می‌شود.

۱- نصب سقف کاذب

زمانی که سقف کاذب در تراز تحتانی تیر اجرا می‌گردد، ارتفاع سقف کم می‌شود که بسیاری از افراد علاقه‌مند سقف کوتاه در منزل نیستند. به همین جهت ممکن است کارفرما هنگام فروش ساختمان دچار مشکل شود. برای حل این مشکل از کناف یا رابیتس استفاده می‌کنند به طوری که از میلگرد آویز سقف کاذب اما نه در همه قسمت‌های سقف استفاده می‌شود.

به عبارتی فقط قسمت‌هایی از سقف که در آن آویز تیر وجود دارد هنگام اجرای سقف بدون آویز با کناف یا رابیتس پوشانده می‌شود که هم از ارتفاع کم سقف جلوگیری شده و هم نمای زیبا و مدرنی به خانه و ساختمان می‌دهد.

۲- افزایش ارتفاع تیرهای جانبی

در برخی از ساختمان‌ها برای کنترل تغییر مکان جانبی سازه ارتفاع را افزایش می‌دهند. البته این کار در مورد سازه‌هایی مورد انجام است که از قاب خمشی برای سیستم باربری استفاده می‌کنند. در این مواقع تیرهای جانبی در دیوارها پنهان شده و افزایش ارتفاع تیرها نیز باعث بهبود عملکرد و بهینه‌ترشدن طراحی سازه می‌گردد.

۳- اجرای سقف‌های مجوف

به سقف‌هایی که در آن‌ها ارتفاع تیرهای میانی با میزان ضخامت سقف برابر باشد مانند سقف‌های یوبوت، بابل دک و کوبیاکس سقف‌های مجوف می‌گویند که فاقد آویز تیر هستند.

سقف گرده ماهی چیست؟

سقف بدون آویز را سقف گرده ماهی می‌نامند. این نوع سقف، سقف تیرچه‌ای است که به روش غیراصولی در ساختمان‌ها اجرا می‌شود. همان‌طور که متوجه شدید آویز بخشی از تیر است که در زیر سقف اجرا می‌گردد. در اجرای سقف گرده ماهی از آن‌جا که این آویز دیده نمی‌شود به آن سقف بدون آویز می‌گویند.

آویز تیر چیست

سقف گرده ماهی چگونه اجرا می‌شود؟

در اجرای سقف گرده ماهی برخلاف سقف‌های تیرچه‌ای که تیر و تیرچه‌ها از اجزای اصلی هستند و از قسمت بالایی به صورت تراز قرار می‌گیرند، تیرها و تیرچه‌ها از زیر تراز یک‌دیگر می‌شوند. اصولا ارتفاع تیرچه‌ها (در سقف‌های تیرچه‌ای) از تیر اصلی کوتاه‌تر است و یک برآمدگی در سقف در هنگام ساخت، به وجود می‌آید. پس از پرشدن روی تیر اصلی با ملات یک برآمدگی گرده ایجاد می‌شود. اما در شیوه ساخت سقف گرده ماهی این برآمدگی به دلیل ترازشدن تیرها و تیرچه در زیر سقف وجود نخواهد داشت. در حال حاضر اجرای سقف گرده ماهی در ساختمان‌ها انجام نمی‌شود مگر توسط برخی از سازندگان سنتی که هنوز طبق این شیوه ساخت‌وساز انجام می‌دهند.

اجرای سقف بدون آویز (گرده ماهی) چه مزایایی دارد؟

با وجود این‌که امروزه اجرای سقف گرده ماهی منسوخ شده‌است اما باید در نظر داشت که این روش دارای دو مزیت بسیار خوب است. ابتدا این‌که نمای سقف از زیر و داخل ساختمان، صاف و بدون هیچ‌گونه برآمدگی است. دوم اینکه با ساخت سقف گرده ماهی استیل، گرده ماهی آلومینیومی یا انواع مختلف دیگر، دیگر نیازی به کناف‌کاری و یا رابیتس‌کاری نخواهد بود.

چرا اجرای سقف بدون آویز (گرده ماهی) غیراصولی است؟

دلایل مختلفی وجود دارد که نشان‌دهنده غیراصولی بودن سقف گرده ماهی است که در زیر به معرفی و توضیح برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • در اجرای سقف بدون آویز یا گرده ماهی از همه ظرفیت تیرهای اصلی سقف استفاده نمی‌شود.
  • ممکن است در موقعیت‌هایی مانند زمین‌لرزه و تکان‌های شدید امکان ریزش تیرچه‌ها وجود داشته باشد. در این صورت سقف به کلی تخریب می‌شود و خسارات بسیاری بر ساختمان وارد می‌شود. زیرا تیرچه‌های روی بال پایینی به درستی و با استحکام کافی بر روی تیر اصلی متکی نیستند.
  • زمانی که ضخامت کف‌سازی طبقات در ساختمان‌ها زیاد شود، وزن طبقات بالا رفته و در نتیجه ساختمان سنگین می‌شود که این امر باعث می‌گردد در هنگام وقوع زمین‌لرزه نیروی بیشتری به ساختمان واردشده و میزان خرابی زیادی به‌بار آید.
  • یکی دیگر از مشکلاتی که نشان‌دهنده غیراصولی بودن اجرای سقف گرده ماهی است بروز مشکلات در عبور تاسیسات از کف هر طبقه از ساختمان است. همان‌طور که گفته‌شد در سقف بدون آویز تیرهای اصلی که از کف به بیرون زده‌می‌شوند مانعی برای عبور لوله‌های تاسیسات خواهند بود که برای رفع این مشکل بسیاری از سازندگان جان تیرها را سوراخ‌ کرده تا تیرها را از آن‌ها عبور دهند. این کار به‌خودی‌خود موجب ضعیف‌شدن سازه می‌شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۲/۲۱
شاه پسند عتذتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی